Opinionsblogg

Det här är ingen jinx, det är en kärleksförklaring

Jag är med i ett par tipsgrupper, och jag tycker ändå att det har gått ganska hyfsat. Jag hade rätt resultat på Island-Portugal, och både Frankrike och England ramlade in i sista minuten för att ge mig maximal poäng på de matcherna. Jag har en uppåtgående trend och var ganska nöjd, tills jag fick ett meddelande från min flickvän. 
 
Hon är med i en bettinggrupp på sitt jobb och ville först att jag skulle hjälpa henne att tippa precis innan EM började. Eftersom att hon inte är särskilt fotbollsintresserad så jag gav henne mina åsikter och hon struntade blankt i nästan allihop och gick på sin egen magkänsla istället. Nu ligger hon på plats 19 av drygt 16 000 människor globalt på sin bettingtjänstsajt och jag står och gapar vid sidan av. Det är lite av ett knytnävsslag för en självpåtagen enorm fotbollsnörd som jag själv, jag vrider och vänder och vrider igen på alla matcher innan jag lägger ett tips, men till ingen nytta. Men Sara knappade in det hon trodde innan turneringen och det bär så mycket frukt att hon kan starta en ekologisk hipsterjuicebar och sälja pressad saft för 69 kr glaset. Och jag sliter mitt hår.
Det som imponerat mest på mig i EM hittills är inte Ungern, inte Island, inte Nordirland. Det är en 21-årig tjej från Aspudden.
 
Det är en förvirrande känsla av lätt förnedring kombinerat med någon typ av enorm stolthet för en personen i min närhet. Nu funderar jag starkt på att ändra alla mina tips och bara kopiera hennes spelrad rakt av hela vägen till finalen och vidare.
Och ni som tycker att det här är en jinx, ni har fel. Det är utan bitterhet jag lyfter på hatten och ger cred där cred ska ges, i det här fallet till min kära flickvän som uppenbarligen betyligt mycket bättre på att läsa fotbollsresultat än vad jag är. Att se någon man älskar vara så fruktansvärt bra på något som man älskar är otroligt vackert.
Två världar möts på ett sätt som jag inte kunnat förutse, och det känns fenomenalt.
 
Det här är inget sabotage, det här är ingen jinx, det är en kärleksförklaring.

Kommentarer

Kommentera