Opinionsblogg

Det mest autistiska jag någonsin har gjort

 
Hej vänner. Det var ett tag sedan sist. Men nu till det viktiga.
 
Igår natt såg jag en tweet. Inget konstigt med det. Författaren till tweeten hävdade att "för varje snygg kille finns det tio snyggare tjejer"
 
 
 
En helt vanlig tweet med bra respons. Men det var siffrorna som intresserade mig. Är det rimligt att tro att det går tio snygga tjejer på en snygg kille? Är det ens möjligt? Det är det vi ska ta reda på nu.
 
Ekvationen är K=10T. 1 snygg kille = 10 snygga tjejer. Det finns en del problem med detta påstående.
 
1. "Snygg" är ytterst personligt och subjektivt. Men för enkelhetens skull så får vi försöka utgå ifrån konventionella skönhetsnormer i det svenska samhället.
 
2. Mellan vilka åldrar kan man kallas för snygg? Detta är förstås också svårbestämt, men för att ha några siffror att utgå ifrån använde jag mig av SCB:s statistik på svenska medborgare i åldersspannet 15-59.
 
Nu när vi har satt upp de två reglerna så kan vi börja räkna. Enligt SCB så fanns det 2 873 602 män i "snyggålder", och 2 754 398 kvinnor i "snyggålder". Det betyder att på varje man så går det ca 0.96 kvinnor. Redan här svävar teorin i fara eftersom att männen är fler.
 
Den totala folkmängden i Sverige år 2015 var 9 851 017, och 4 223 017 av dessa var i "snyggålder". De utgör ca 43% av den totala befolkningen. 
 
Nu till själva kärnan i problemet: Hur många människor i snyggålder är egentligen snygga? Och stämmer ration K=10T?
Låt oss säga att alla tjejer i snyggålder är snygga, för sakens skull. Det skulle isåfall innebära att en tiondel av detta var antalet snygga killar som finns, det vill säga 275 440 stycken. 
Det låter inte helt omöjligt att det skulle finnas 275 00 snygga killar i sverige, det kanske är en hyfsat rättvis bild rent utav. Däremot att det finns 2 754 398 snygga tjejer, 2,75 miljoner, är det rimligt? 
Jämfört med det totala antalet kvinnor i Sverige 2015, 4 920 051. Då är ration 0,56, dvs mer än varannan levande kvinna i Sverige är snygg. Jag vill inte vara den som är den, men det låter inte helt rimligt.
Ponera att du ställer upp alla levande kvinnor i Sverige på rad, och mer än varannan skulle då vara snygg. Detta inkluderar barn och gamla. Jag tror inte det är realistiskt att anta detta. Och därmed spricker ekvationen och teorin. Givetvis utgår detta ifrån mina möjligen godtyckliga uppskattningar om vad som anses vara en snygg person, och det finns en felmarginal som skulle kunna vara ganska stor, men den felmarginalen känns ändå inkluderad i själva uträkningen i alla fall.
 
För att ta upp några andra sätt att angripa problemet: "För varje snygg kille finns det tio snyggare tjejer".
Detta betyder alltså att Sveriges snyggaste kille toppas av TIO tjejer som är objektivt snyggare än honom. Detta skulle givetvis kunna vara sant, ingen vet ju trots allt hur snygga de absolut snyggaste människorna i Sverige är, och inte heller vilka dessa människor är. De kanske alla bor i en stuga i skogen utanför Arjeplog.
Så vi köper att detta påstående gäller för den snyggate killen i landet. Men att detta samband sedan skulle hålla i sig för varje kille i nedåtstigande led från den allra snyggaste - inte särskilt troligt. Återigen förs här in en brasklapp för att ingen kan riktigt bedöma hur snygga människor är.
Det går att komma runt detta genom att hävda att om det finns tio tjejer som är snyggare aän den snyggaste killen, då är dessa tjejer även givetvis snyggare än den näst snyggaste killen, vilket gör att påståendet stämmer i teorin. Men å andra sidan så gör det påståendet ytterst redundant i sammanhanget.
 
Nu till den kanske viktigate frågan: Varför i helvete har jag skrivit allt det här?
Känner jag mig kränkt som kille av det här påståendet? Nej det kan jag inte påstå. Det är 
en helt vanlig twittertjej-tweet, sådana ser jag många gånger om dagen flyga runt på nätet.
Har jag en personlig beef eller relation till personen som skrivit tweeten? Nej, jag vet inte vem det är och har aldrig sett henne tidigare.
 
Svaret är helt enkelt att jag gillar siffror. Jag gillar att räkna. Jag såg ett matematiskt påstående och gick igång på utmaningen. Tro det eller ej, men min enda ingång till hela det här inlägget är rent matematisk.
Ni kanske tror att det här är en anomali i mitt liv, men icke. Det här är bara toppen på isberget. Så fort jag ser en sifferkombination, vilken som helst, så börjar min hjärna omedelbart gå på högvarv och räkna åt alla möjliga håll. Så ser mitt liv ut, om det är någon som undrar varför jag har svårt att få saker gjort ibland.
 
I slutändan så kommer förmodligen ingen alls förutom jag att tycka att det här är kul eller intressant. Och det är helt rimligt.
 
Det enda som är helt absolut med hela inlägget, är att det här är det mest autistiska jag någonsin har gjort.
 

 
Här är de SCB siffror jag använt till uträkningarna: http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101A/BefolkningR1860/table/tableViewLayout1/?rxid=ec087305-6499-408c-a724-595004a3bd99
 
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101A/BefolkningR1860/table/tableViewLayout1/?rxid=ec087305-6499-408c-a724-595004a3bd99

Kommentarer

#1 - Anonym

Men det hon menar med Tweeten är ju att det inte finns några snygga killar utan att tjejer är såå mycket snyggare

#2 - Sadisten

http://lmgtfy.com/?q=Ol%C3%B6sta+matematiska+problem

#3 - ville bara poängtera att...

Lösningen du kom på att det finns 10 tjejer som är snyggare än den snyggaste killen i Sverige (vilket betyder att dessa är snyggare än den näst snyggaste och nästnäst snyggaste killen osv), fallerar. Följer man hennes tes ska det bara gå 10 tjejer på en snygg kille. Det skulle betyda att den absolut fulaste killen i Sverige fortfarande är snyggare än alla tjejer minus 10 st. Och det är ju orimligt, så vida hon inte menade MINST 10 tjejer förstårs.

#4 - Netti Starby

Oj vad du har räknat på och det här var lite kul att läsa :-D

#5 - Anonym

Det här är genialiskt

#6 - Fredrik

Kul uträkning. I min blogg skriver jag om än tid där förhållandet var exakt tvärt om ( dock ingen snygghet inräknad). In the Frontier.

#7 - Annie

Haha så roligt påstående och så roligt att du försöker räkna ut det! Har ingen aning om vem som tweetade det där, men de är något av det dummaste jag hört den här veckan. man kan inte mäta snygghet, det är individuellt. Tio tjejer kan inte komma överens om vem som är snyggast i klassen ens en gång. Sedan tror jag generellt att tjejer är nojigare över sitt utseende än män och gör med för att verka "snyggare" än vad dem egentligen är. Med smink, genomtänkt frisyr, hudprodukter, skor, kläder - you name it. Många killar har håret på ett sätt dem trivs i för att det är praktiskt eller för att inte sticka ut. Många är helt ointresserad av kläder eller mer intresserade av annat än kläder. Och när skulle man mäta snyggheten? Med eller utan smink? Nakna eller med kläder? Får man ha färgat hår? Ska man mäta snygghet i skolan, på en arbetsplats eller på krogen? Eller på morgonen? Det är helt enkelt inte ett mätbart begrepp, snygghet, och det går inte att vetenskapligt mäta människor mot varandra. Någon har snyggare ögon i en persons perspektiv, men den andra har snyggare rumpa. Vem ska bedöma vad som är viktigast? Snygg rumpa eller snygga ögon? Vem dömmer? En som är gay eller en som är hetero? Unga eller gamla? Vi tittar alla efter olika saker. Bara för att någonting är norm betyder ju inte att det är snyggt. Särskilt många tjejer överanstränger sig för att passa in och skulle egentligen vara mycket "snyggare" med mindre/annan sminkning eller klädstil.

Min lösning på matten är att tweetaren är en ytlig och tämligen tanklös fjortis som vill ha lite uppmärksamhet och genom att göra det förminskar killar och skapar en ohållbar diskussion som inte gynnar något kön. När hen växer upp hoppas jag att hen förstår att snygg är ett flytande och individuellt begrepp som aldrig kan mätas eller räknas. Och att det oavsett inte spelar någon roll om det finns fler "snygga" av något kön. För att det enda som spelar roll är att man känner sig snygg som person och att man umgås med människor som får en att känna sig snygg, men framförallt, värdefull för den man är.

#8 - Hanna

Intressant att läsa!

#9 - Bintu Malm Fraser

Oj du har verkligen tänk till :-) Haha!
Oerhört korkad tweet får man ju ändå säga.

#10 - Emma Broberg

Så spännande tanke!!!

Kommentera