Opinionsblogg

The party don't start til' Lasse walks in

 
Sverige, Sverige, Sverige. Jag ändrade mitt 1-1 tips till 2-1 igår för att jag fick sån feeling och blev medsvept i hajpen. Aldrig mer! Sämsta landskampen jag sett kanske under min livstid. Skämmes tamefan.
 

 
Nåväl. Italien var betydligt bättre än väntat, framförallt eftersom att jag inte såg matchen. Men 2-0 mot Belgien är ett styrkebesked,även om motståndet var svagare än väntat. Belgien må ha kanske flest stjärnor av alla, men de har inget lag. Det är som att proppa ner alla sina favoritgodisar i händerna på en fyraåring och sen bli förvånad över att resultat inte blev särskilt gott. Det mest positiva var att jag upptäckte att Tomas Vermaelen ser ut som Jude Laws lätt utvecklingsstörda lillebror.
 

 
Strunt i det, detär ju ikväll det händer! Lasse Lava kliver in och vänder upp och ner på det där fjantarna från Portugal med sina stenhårda vikingar. Island har haft massmigration till Frankrike, hela 8% av landets befolkning är på plats för att stötta sitt lag, och det är bara spelarnas släktingar. Det minsta landet i EMs historia ledda av draken Lagerbäck kommer att göra räder upp och ner längs kusten, plundra och våldta och vända hem med guldet, det är jag helt övertygad om.
Psykningarna har gått vilt i förhand, och Lasse njuter som aldrig förr, med ett smajl som bara självrättfärdigade gubbar i 60-årsåldern kan ha. Han har slaktat både Pepe och Ronaldo, kallat de för filmare och sa bland annat: 
För mig är det filmning på hög nivå. Jag vet inte vilka krav de har i Hollywood. Kanske kan han inte få ett jobb där, men det är nära. Men jag är inte en expert på det området, säger Lars Lagerbäck med ett leende.
En uppenbar pik mot Ronaldo som också filmar, men tydligen inte tillräckligt bra för Hollywood till skillnad från Pepe. Räkna med att Ronaldo kommer flyga som en vante ikväll.
The party don't start til' Lasse walks in.
 

 
I skym undan av Island så spelas det en match till, Österrike - Ungern, men den här gången representerar bindestrecket inte ett enande, utan en rivalitet. Habsburgsderbyt har det kallats, eller för alla oss nittiotalister som lärde oss historia genom tecknade serier: Prinsessan Sissi derbyt.
 
Ungern må vara det sämsta laget i turneringen, men de har mest swag på målvaktspositionen. Gammelgubben Gabor Kiraly, Kiraly som för övrigt betyder kung på ungerska, är turneringens äldsta spelare med sin 40 år, och för att understryka sin gubbighet så spelar han i mjukisbyxor.
Kingen.
 

Kommentarer

Kommentera