Opinionsblogg

Dag 3: Reflektioner och hipsters choice. Normalfags, you can't sit with us.

 
Detta inlägg skrivs direkt efter Turkiet - Kroatien, vilket innebär att vi har fått se fem matcher i detta mästerskap hittills. Så det är bara att analysera så hjärnan kokar, och jag har plockat mina egna små viktiga detaljer.
 

Turkiet var en besvikelse. Det här är landet som har bjudit på två av mina bästa mästerskapsmatcher någonsin, först och främst bronsmatchen i VM 2002, även känt som matchen då legendaren Hakan Sükür gjorde VM-historiens snabbaste mål efter bara sju sekunder mot Sydkorea. Den matchen såg jag under tidig förmiddag på sommarfritids som åttaåring och jag minns den än.
 
Den andra är kvartsfinalen i EM 2008, mellan just Turkiet och Kroatien. Turkiet hade avgjort samtliga av sina tidigare matcher i slutminuterna, och i kvartsfinalen gjorde Kroaternas Ivan Klasnics mål i sista förlängningsminuten, bara för att få sina hjärtan utslitna av den om möjligt ännu mer legendariska turken Semih Sentürks mål i den 122a(!) matchminuten. Efter det knytnävsslaget så lekte turkarna hem straffläggningen och gick till semifinal.
 
 
Men som sagt, dagens Turkiet var en besvikelse. Man längtar tillbaka till den gamla goda tiden med den krigsmålade målvakten Rüstü Recber, och det eminenta anfallsparet från 2008 med Semih Sentürk och Nihat Kahveci.

Kvällens matcher är Polen - Nordirland och Tyskland - Ukraina. De två första matcherna som känns riktigt favorittyngda på förhand, åtminstone i min bok. Det som talar emot två stycken 3-0 vinster skulle vara det faktum att turneringens trend såhär långt verkar vara att vägra gå upp i tvåmålsledning. Alla lag hittills verkar helt äcklade av tanken på att spela en fotbollsmatch med en komfortabel ledning. Fem fotbollsmatcher, och inte en enda 2-0ledning såhär långt. Oklart vad som ligger bakom detta, men jag kan bara anta att alla Football Manager hipsters, inklusive mig själv, därute måste ha ett finger med i det taktiska spelet. Dubbelpivote, here we come!
 
När vi ändå talar om hipsters så är mitt eget hipsters choice tips för turneringen att Polen tar hem hela konkarongen. Jag vill bara få ut det innan första matchen som givetvis kommer sluta med en totalutskåpning av de rödlätta, solrädda nordirländarna. Förmodligen kommer det sluta med att Gareth McAuley lyfter lika majestätiskt som en späckhuggare á la Vasili Berezutski mot England, för att nicka in matchens enda mål på hörna i tredje minuten.
Polen som vinnare, och Lewandowski som skytteligasegrare oavsett.
 

 
Låt oss prata om mål. Dmitri Payet, Luka Modric och Eric Dier har alla gjort vädligt snygga mål och turneringen är bara tre dagar gammal. Men ett mål handlar ju inte om snygghet, eller ens om hur viktigt det är. Det handlar om målskytt, fulhet och hipsterfaktor. De tre viktigaste punkterna i ett vackert fotbollsmål. Jag bryr mig inte ett dyft om hur mycket ni gillade Modrics volleyträff, om ni inte kan uppskatta Hal Robson-Kanus smalbensspark mot Slovakien, då har ni ingen plats i min EM-soffa. Normalfags, you can't sit with us.
 

 
Det enda ni behöver veta inför kvällsmatchen är att Mario Gomez finns med i den tyska truppen.
Så på tal om mål, ha knappen redo: http://www.tomnash.eu/gomez-button.html
 

Kommentarer

Kommentera